کد مطلب:312373 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:231

مقام ارجمند رضا
اكنون كه با این سه گروه خداخواه كه در منزل «رضا» به سر می برند آشنا شدیم، دل و دیده را به تماشای روایات ارزنده ی معصومان (ع) می سپارم تا مقام ارجمند «رضا» را در آن جست وجو كنیم. در ذیل، اندكی از شمار بسیار روایات در این زمینه را از نظر می گذرانیم:

1- رضا همانند سر بر پیكر عبادت است:

امام صادق (ع) فرمود: رأس طاعة الله الصبر و الرضا عن الله فیما احب العبد او كره و لا یرضی عبد عن الله فیما احب او كره الا كان خیرا له فیما احب او كره [1] .

سر اطاعت خداوند صبر است و رضایت از خدا در آنچه بنده دوست می دارد یا دوست نمی دارد، و بنده ای از خدا در آنچه دوست می دارد و نمی دارد راضی نمی شود، جز آن كه همان خیر برای او در آنچه دوست می دارد و نمی دارد خواهد بود.



[ صفحه 248]



2- رضا از اركان ایمان است:

علی (ع) فرمود: الایمان له اركان اربعة: التوكل علی الله و تفویض الامر الی الله و الرضا بقضاء الله و التسلیم لامرالله [2] .

ایمان چهار ركن دارد: توكل بر خدا؛ سپردن كارها به خدا؛ رضا به قضای خدا؛ تسلیم در برابر امر خدا.

3- رضا علامت مؤمن است:

راوی می گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: «بای شی یعلم المؤمن بانه مؤمن؛ به چه چیز ایمان مؤمن دانسته می شود؟» فرمود: «بالتسلیم لله و الرضا فیما ورد علیه من سرور أو سخط؛ به تسلیم در برابر خدا و رضایت در هر شادی یا خشمی كه بر او وارد می شود.» [3] .

4- برترین درجه ی یقین [4] كمترین رتبه ی رضاست:

امام سجاد (ع) فرمود:

الزهد عشرة اجزاء اعلی درجة الزهد ادنی درجة الورع و اعلی درجة الورع ادنی درجة الیقین و اعلی درجة الیقین ادنی درجة الرضا [5] .

زهد ده گونه است: برترین درجه ی زهد، پایین ترین درجه ی ورع است، و برترین درجه ی ورع، پایین ترین درجه ی یقین است، و برترین درجه ی یقین، پایین ترین درجه ی رضاست.



[ صفحه 249]




[1] الكافي، ج 2، ص 60؛ بحارالانوار، ج 71، ص 144.

[2] بحارالانوار، ج 71، ص 157.

[3] الكافي، ج 2، ص 63. ارتباط ايمان و رضا در فصل چهارم (آيينه ي زيارات) بررسي خواهد شد.

[4] بحث و بررسي پيرامون «يقين» و ارتباط آن با «رضا» در فصل چهارم (آيينه ي زيارات) خواهد آمد.

[5] الكافي، ج 2، ص 62 و نيز: «عن ابي عبدالله (ع): الرضا بمكروه القضا من اعلي درجات اليقين». بحارالانوار، ج 71، ص 152.